20 Aralık 2007 Perşembe

Paradigma Felci



PARADİGMA FELCİ...


“ Bence……..” diye başlayan sözler o “ben” e ait bakışı yansıtırken evrenin neresindedir? Cevap basit aslında: “ Kendi evrenin merkezinde.” Kendi evrenini tüm evren yerine koyanlar evrenin neresindedir? “bence dışında olması gerekir”

Şaka tabii ki. Kimseyi evrenin dışına çıkarmaya niyetim hiç olmadı. Kendi evrenini tüm evren zannedenler için de geçerli tabii ki bu düşüncem. Kızsam bile…

Yaşama kişisel bakışı anlatan paradigma, evreni ayraca almaktır aynı zamanda. Kendimizce bir ayraç…Kendi düşünce kalıbımıza giren her şeyi, düşünce kalıbımızdakileri, zihin haritamızı anlatır. Yani kendimize ait olan her şeyi. Yazılı olan, olmayan tüm kurallarımızı, kuralları nasıl anladığımızdan çıkardığımız sonuçları…

“Geçenlerde birisiyle tanıştım. Daha tanışır tanışmaz bana nerede oturduğumu sordu. Bu ne cüret! “
“ Ne var bunda, gayet normal, söyleseydin”
“ Nasıl kendine bu soruyu sordurtursun?”
“ Herkes her şeyi sorabilir, önemli olan senin cevabın”
“ Sorduysa ne olmuş, duyma, boş ver…”

Basit bir durum analizinde bile birbirinden oldukça farklı paradigmaları görebiliriz. Yukarıdaki yorumların da her birisi farklı zihin haritasına sahip “insan” larca söylenmiştir. Bu da normal…Yaşamın içinde herkes var…Her paradigma… Bu durum yaşamı daha güzelleştirmiyor mu?

Kesin doğru, gerçek tanımlarını kendimizce anlamaya, anlatmaya çalışırken, kendi düşünce biçimimizden büyük oranda yararlanırız. Sorun; kendimizce ait olan düşünce biçimlerini, herkesin yaşamına mal etmeye çalışmaktır. “Ben söyledim doğru bu” dememizdir.

Paradigma değişimi, paradigma felci, paradigma kayması…bu kavramların her biri, paradigmayı ayrıştırmaya, içeriğini ortaya koymaya çalışan anlayışların ürünüdür.

Bir paradigma, deneyimler ve başarısı kanıtlanmış süreçleri barındırabilir. Bu durum, bir paradigmanın her zaman başarılı olacağının da kanıtı değildir. Yeni bir paradigma, eskisini yanlışlayacak şekilde kalıpları yıkarak kendi kurallarını uyguladığında, eskisi için başarılı olabilecek bir zemin kalmaz.

Yaşamın değişimini kanıtlar gibi, paradigmaların değişebildiğini bildiğimden bu kadar rahatım. Paradigma değişimine direnenleri anlayamam, anlayamadım da. Her şey değişirken zihin haritalarının değişememesini anlamaktan da çok uzağım. Büyük firmaların bile sadece bu nedenle battığını yaşamın içinde yaşadığımdan...Kurumların, sivil toplum kuruluşlarının…

Paradigma felcine uğramamanız dileğimle…
Reyhan Gazel

     ANLAMAYANLARA NOTLAR   Biliyorum. Kimsenin kimseyi duymayı beceremediğini biliyorum. Niye, bilmiyorum. Bilmek bile istemediğimden...