12 Eylül 2008 Cuma

ENGELLİLER İÇİN DEVRİM GİBİ GENELGE





ARTIK BİZ DE VARIZ
EMEĞİ GEÇEN HERKESE

TEŞEKKÜRLER



------------------------------------------





Başbakan Recep Tayyip Erdoğan'ın Milli Eğitim Bakanı Hüseyin Çelik'le birlikte Gaziantep'te engellilerin eğitimine yönelik verdiği net mesajları, Milli Eğitim Bakanlığı'nın devrim niteliğindeki genelgesi izledi. Artık ilköğretim okullarında temel model, engelli ve sağlıklı öğrencilerin bir arada eğitim göreceği kaynaştırma uygulaması olacak. Çocuklarını okula kaydettiremeyen, kaydettirdiği halde hiçbir şekilde hayatı kolaylaştırıcı teşvikler almayan engelli çocukların aileleri, artık okul kapılarından döndürülmeyecek.

SAHİP ÇIKILIYOR

Bakanlığın Özel Eğitim Rehberlik ve Danışma Hizmetleri Genel Müdürlüğü tarafından hazırlanan genelgenin felsefesini, engelli öğrenciye herkesin sahip çıkması oluşturuyor. Bir okulda "kaynaştırma öğrencisi" varsa, bütün okul o öğrenciye sahip çıkmakla yükümlü olacak. Milli Eğitim Bakanlığı Özel Eğitim Rehberlik ve Danışma Hizmetleri Genel Müdürü Ruhi Kılıç "Engellilerin eğitimini onları koruma ya da yardım amaçlı ele almıyoruz. Hak olarak görüyoruz. İnsan hakkı bu. İdare edelim, yazık açıkta kalmasın' düşüncesiyle değil, eğitim sisteminin bir parçası olarak görüyoruz" diyerek yeni dönemin uygulamasını açıkladı.

ÖZEL SINIFLAR

Kılıç, "Engelli çocuk ancak kendi akranlarıyla birlikte olduğu zaman ve diğer normal insanların yanında bulunduğu zaman hayata dair bir şeyler kapabilir. Kendinden daha iyi olan arkadaşlarıyla merdivenden çıkarken, bahçede oynarken, sosyal mekanları paylaşırken öğrenir. Tercih mutlaka kaynaştırmadan yana yapılmalı" dedi.

Öğrencilerin kaynaştırma sınıflarına alınabilmesi için öncelikle rehberlik araştırma merkezlerinden rapor alması gerekiyor. Raporun ardından öğrenciler öncelikle bir eğitime tabi tutuluyor. Yani eğer görme engelliyse kaynaştırma sınıfına girmeden önce mutlaka kabartma yazıyı bilmesi gerekiyor. Kılıç, Her okulda destek eğitim odası olacak. Kabartma daktilo, bilgisayar okuma programı, beden eğitimi için küçük bir ünite olacak" diye konuştu. E-okul kapsamında uygulanan nüfusa dayalı kayıt sistemi, bu genelgeyle uygulanmayacak. Kaynaştırma öğrencileri, okul başarı puanı hesaplamasına esas tutulmayacak.

REFORM TASLAĞININ ÖNEMLi MADDELERi

Sınavlar kaynaştırma öğrencisinin engeline uygun yapılacak.

Yazma sorunu olan sözlü, konuşma sorunu olan yazılı yetenekleriyle sınanacak.

Her iki konuda da sorunu olan çocuklar ise davranışları üzerinden nota tabi tutulacaklar.

Böylece çocuklar öğrenme kapasiteleri diğer normal öğrencilerle aynı olmadığı için, kendileriyle yarışacak.

Sınıf içinde görme engelli bir çocuğun ışık durumunun ne olması gerektiği, hiperaktif çocuğun nereye oturtulması gerektiği ya da işitme engelli çocuğa ne yapılması gerektiği gibi kurallar getiriliyor.

İmge YÜCETÜRK/ANKARA

     ANLAMAYANLARA NOTLAR   Biliyorum. Kimsenin kimseyi duymayı beceremediğini biliyorum. Niye, bilmiyorum. Bilmek bile istemediğimden...